lijnen

IT in de

winkelstaat

Heeft Retail Nederland haar zaken op orde?

Introductie

Ook dit jaar wordt het weer geroepen: de retailbranche is aan enorme veranderingen onderhevig. De ‘ideale’ winkel is in de loop der jaren veranderd van producten in de schappen met hier en daar een display, naar een omgeving waarin technologie de boventoon voert. Retailers moeten zich in rap tempo aanpassen aan de alsmaar groeiende wensen – en eisen – van de consument.

Een standaard aanpak voor iedere klant werkt niet meer; de klant verwacht een persoonlijke benadering. Het feit dat we eenvoudig vanaf de bank ons winkelmandje kunnen vullen – of het nu gaat om kleding of boodschappen – zorgt ervoor dat we verwend zijn geraakt. Altijd inzicht in de voorraad, een ‘vers’-garantie en suggesties voor items die passen bij wat je al in je winkelmandje hebt – de consument vindt het de normaalste zaak van de wereld.

Door deze ontwikkelingen wordt de verwachting van de consument tevens hoger wat betreft het winkelbezoek. Daaruit voort vloeit bijvoorbeeld dat winkels aan de slag gaan met een omnichannel aanpak. Dit houdt in dat de klantervaring, ongeacht via welk kanaal de klant de winkel bezoekt, gelijk is. Oftewel: computer, mobiel, fysieke winkel, flyers en content – alles sluit naadloos op elkaar aan. Wat ik in de praktijk zie is dat dit iets is waar grotere retailers druk mee zijn, terwijl de zelfstandig ondernemers en kleine bedrijven – denk bijvoorbeeld eens aan slagers of groenteboeren – hier minder tot geen focus op hebben.

Om stappen te kunnen zetten met betrekking tot technologie in de winkel is het zaak dat retailers hun IT op orde hebben. Zonder een stabiele internetverbinding en een wifinetwerk in de winkel zijn innovaties niet te bewerkstelligen. Maar dat niet alleen. Ook basisprocessen zoals een werkende kassa en een werkend PIN-systeem worden hierdoor gedragen. Hoe ver zijn retailers op dit gebied? Zijn zij klaar om te voorzien in zaken waar consumenten om staan te trappelen? Of kunnen zij op z’n minst voorzien in de basisbehoeften?

Dit onderzoeksrapport laat de stand van zaken zien op het gebied van IT en telecom binnen de offline retailmarkt. Wat zijn huidige betaaltrends? Hoe hebben retailers hun internet en telefonie ingericht? Waar lopen zij tegenaan? Welke stappen moeten er nog gezet worden? Oftewel: is retail Nederland klaar om mee te bewegen met de veranderingen van de branche?

Ik wens u veel leesplezier!

Tom Mulder
Managing Director

omniaconnect-square-3

Missie

Wij zien het als onze missie om ondernemers op persoonlijke wijze te ontzorgen in eigenlijk alles rondom het internet. Alles wat binnen een bedrijf verbonden dient te worden met het internet regelt Omnia Connect voor u!

Visie
In de wereld om ons heen is er een constante: verandering. Omnia Connect maakt het mogelijk dat ieder bedrijf verbonden is met de wereld om zich heen en bundelt kennis in een gebruiksvriendelijke omgeving zodat iedere ondernemer kan sturen
op zijn kernactiviteiten.

omniaconnect-square-2

Hoe doen wij dat?

Omnia Connect levert landelijk een compleet aanbod met een waanzinnige goede service! Wij zijn centraal gevestigd en daarom altijd in de buurt. Bij een storing of problemen zijn wij binnen 4 uur bij u op locatie.

Maar los van het praktische element: iedereen binnen Omnia Connect staat voor u klaar!

omniaconnect-square-4

Wij werken als volgt:

icon-omniaconnect-1

We komen bij u langs en inventariseren de situatie en uw behoeften. Ook bekijken we wat er op technisch gebied mogelijk is.

icon-omniaconnect-2

Als uw behoeftes en onze dienstverlening bij elkaar passen, vertalen wij deze in een overeenkomst!

icon-omniaconnect-3

We bepalen gezamenlijk de opleverdatum en vragen de diensten aan.

icon-omniaconnect-4

Zodra de opleverdatum in zicht komt, komt onze monteur alles installeren en werkend opleveren. U test samen met de monteur de oplossing.

Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend gesprek

Heeft u aanvullende vragen of interesse? Wij komen graag bij u langs. Maak een afspraak met een van onze adviseurs.